light frisdrank ongezond

Cola en andere frisdranken bevatten enorm veel calorieën. Gelukkig kwamen er dan ook nog de light variant van deze frisdranken op de markt. Denk maar aan light en zéro. Deze bevatten bijna geen calorieën en dus mag je ze dan ook consumeren als water. Dit laten de mooie reclamespotjes althans uitschijnen. Ondertussen staan de flessen ‘Pepsi Max’ en ‘Cola Zéro’ zonder schuldgevoel in de koelkast. Hoog tijd om deze trend tegen te gaan. In onderstaande tekst tonen we aan waarom ook light frisdrank ongezond is.

Zoetbehoefte dankzij light frisdrank

In International Journal of Obesity werd onlangs een wetenschappelijk artikel gepubliceerd waaruit bleek dat ook de caloriearme drankjes schadelijk zijn. Gesteld kan worden dat de hersenen worden misleid: door de overvloed aan calorievrije zoetstoffen kan het lichaam niet langer precies weten hoeveel calorieën zoet voedsel precies bevat. Andere suikers, die wel veel calorieën bevatten, zullen dus niet meer gemakkelijk herkend worden door de hersenen. Het spreekt voor zich dat het lichaam dan ook meer en vaker zal hunkeren naar zoetigheden. Een grotere zoetbehoefte, dankzij het misleide brein, is de oorzaak.

Onderzoek met proefpersonen – Harvard University in de Verenigde Staten

Ongeveer 9000 personen van middelbare leeftijd werden gedurende dit onderzoek onderzocht. Het spreekt voor zich dat 9000 personen wel degelijk een representatief beeld kan schetsen. De conclusies waren volgende:

  1. Mensen die een light variant drinken van een frisdrank krijgen, net zoals de mensen die gewone, calorierijke frisdrank drinken, ziekten die hartproblemen veroorzaken. In dit opzicht is de caloriearme en calorierijke frisdrank gelijk aan elkaar. procentueel gezien ondervinden drinkers van beide dranken evenveel problemen.
  2. Dagelijks één, of meer glazen caloriearme – light frisdrank drinken heeft tot gevolg dat de kans op een verhoogde bloeddruk, te hoog cholesterolgehalte, overgewicht en diabetes type 2 aanzienlijk toeneemt.

Claimen dat de light frisdrank geen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt, is een leugen. Ban deze dranken uit je leven. Af en toe eens een glaasje drinken kan geen kwaad. Echter, ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dergelijke dranken in vele huishoudens een deel van het dagelijkse voedingspatroon vormen. ‘s Morgens, ‘s middags en ‘s avonds, er is altijd wel plaats voor een glas frisdrank …

Leave a Reply


Bad Behavior has blocked 208 access attempts in the last 7 days.